Dichiarazioni Univirsali di li Diritti di L’Omu

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Bannera ONU

Prèambulu

Cunsidiratu ca lu ricanuscimentu di la dignità appartinenti a tutti li membri di la famigghia umana, li loru diritti, uguali e ncancillabili, forma lu funnamentu di la libirtà, di la juistizia e di la paci di lu mumu;


Considiratu ca lu scanuscimentu e lu disprezzu di li diritti di l'omu purtarunu ad atti di barbarii c'affenninu la cuscenza di la umanità e ca l'avventu di un munnu nni la cuali l'essiri umani godinu di la libirtà di parola e di cridu e di la libirtà di lu timuri e di lu bisognu ha situ pruclamatu comu la cchiù àuta aspirazioni di l'omu;

 

Cunsidiratu ca è ndispinsabili ca li diritti di l'omu sunnu prutetti di normi juridichi, siddu si voli evitari ca l'omu fussi custrittu a jiri, comu ultima risorsa, a la ribillioni contru la tirannia e l'opprissioni;

 

Cunsidiratu ca è ndispinsabili prumoviri lu sviluppu di li rapporti amichevoli tra li nazioni;

 

Cunsidiratu ca li popoli e li Nazioni Uniti riafffirmarunu nni lu Statutu la loru fidi nni li diritti funnamintali di l'omu, nni la dignità e nni lu valuri di la pirsuna umana, nni la uguaglianza di li diritti di l'omu e di la fimmina, e decideru di prumoviri lu prugressu suciali e un bonu tinuri di vita nta una maggiuri libirtà.

 

Cunsidiratu ca li stati membri si mpignaru a vuliri junciri, in cumunanza cu li Naziuni Uniti, lu rispettu e l'ossirvanza univirsali di li diritti di l'omu e di li libirtà fundamintali

 

Cunsidiratu ca una cuncezioni comuni di sti diritti e di sti libirtà è di la massima mpurtanza pi la rializzazioni di sti mpegni;

 

L'ASSIMBLEA GINIRALI PROCLAMA:

 

la prisenti Dichiarazioni Univirsali di li Diritti di l'Omu comu idiali comuni di raggiunciri di parti di tutti li populi e di tutti li Nazioni, finu a cuannu ogni omu e ogni organu di la sucietà, avennu custantementi prisenti sta Dichiarazioni, si sforzi di prumoviri, cu lu nsignamentu e l’educazioni, lu rispettu di sti diritti e di sti libirtà e di garantiri, pi mezzu di misuri prugrissivi di carattiri naziunali ed ntirnaziunali, l’univirsali e sicuru ricanuscimentu e rispettu tantu tra li populi di li stissi Stati membri, cuantu supra a chiddi di li tirritori suttaposti a la loru giurisdizioni.

 

art. 1:

Tutti l'essiri umani nascinu libiri e uguali pi dignità e diritti. Iddi sunnu dutati di ragiuni e di cuscenza e hannu agiri l’uni versu l’àutri in spiritu di fratillanza.

 

art. 2:

A ogni omu spettanu tutti i diritti e tutti li libirtà prununziati nni la prisenti Dichiarazioni, senza nudda distinzioni per ragiuni di razza, di culuri, di sessu, di lingua, di riligioni, di opinioni pulitica o di àutru generi di urigini naziunali, suciali, di ricchizza, di nascita, o di àutra cunnizioni. Nudda distinzioni è inoltri stabilita su la basi di lu statutu puliticu, juridicu o ntirnaziunali di lu paisi o di lu tirritoriu unni apparteni na pirsuna, sia ca tali tirritoriu sia ndipindenti o puru suttapostu ad amministrazioni fiduciaria o non autonumu, o suggettu a cualsiasi àutra limitazioni di suvranità.

 

art. 3:

Ogni omu havi dirittu a la vita, a li libirtà e a la sicurizza di la propria pirsuna.

 

art. 4:

Nessun omu po essiri tinutu schiavu o comu servu; la schiavitù o la tratta di li schiavi sunnu pruibiti nta cualunqui forma.

 

art. 5:

Nessun omu hava essiri misu sutta turtura o a trattamenti o a punizioni crudeli, inumani o umilianti.

 

art. 6:

Ogni omu havi dirittu, ovunqui, a lu ricanuscimentu di la pirsonalità juridica.

 

art. 7:

Tutti sunnu uguali di frunti a la liggi, e hannu dirittu, senza essiri discriminati, a na stissa tutela di frunti a la liggi. Tutti hannu dirittu a la stissa tutela contru ogni discriminazioni ca viula la prisenti dichiarazioni, comu contru qualsiasi ncitamentu a tali discriminazioni.

 

 art. 8:

Ogni omu ha dirittu ha na vera possibilità di ricorsu a cumpitenti tribunali contru atti ca viulanu li diritti funnamintali ad iddu ricanusciuti di la costituzioni o di la liggi.

 

art. 9:

Nessun omu po essiri abusivamenti carzaratu, trattinutu o esiliatu.

 

art. 10:

Ogni omu havi dirittu, nta lu stissu modu, a na onesta e pubblica udienza davanti a nu tribunali ndipindenti e mparziali, pi determinari li so’ diritti e li so’ duviri, comu puru, la funnamenta d’ogni accusa pinali chi ci veni addibitata.

 

art. 11:

Ogni omu accusatu di un riatu è prisuntu nnuccenti sinu a chi la so culpa non è stata pruvata legalmenti dintra a un pubblicu prucissu unni happi tutti li garanzii nicissari a la so difisa. Nuddu omu è cunnannatu pi un cumpurtamentu  tralassatu o ammucciatu ca, nta lu mumentu nni la cuali fu cummessu, non costituisci riatu sicunnu lu dirittu nternu o sicunnu lu dirittu ntirnaziunali.  Non si po mancu dari nudda pena supiriori a chidda ca si po applicari nta lu mumentu ca lu riatu fu cummessu.

 

art. 12:

Nessun omu po essiri suttapostu a ntrumissioni cu 'un sunnu autorizzati nni la so vita privata, nni la so famigghia, nni la so casa, nni la so corrispunnenza, né a lisioni di lu so unuri e di la so riputazioni. Ogni omu havi dirittu a essiri tutelatu di la liggi contru ogni ntrumissioni o lisioni.

 

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

art. 13:

Ogni omu havi dirittu a la libirtà di muvimentu e di risidenza dintra a li cunfini di ogni Statu. Ogni omu havi dirittu di lassari qualunqui paisi, puru lu propriu, e di riturnari nta lu propriu paisi.

 

art. 14:

Ogni omu havi dirittu di circari e di gudiri nta àutri paisi asilu di li pirsicuzioni. Stu dirittu non po èssiri pritesu nni lu casu ca l’omu è veramenti ricircatu pi riati pulitici o pi azioni cuntrari a li reguli e a li principi di li Nazioni Uniti.

 

art. 15:

Ogni omu havi dirittu a na citadinanza. Nuddu omu po essiri senza mutivu privatu di la so citadinanza, mancu di lu dirittu a canciari citadinanza.

 

art. 16:

Masculi e fimmini nni l’età giusta hannu lu lirittu di maritarisi e di criari na famigghia, senza nudda limitazioni di razza, di citadinanza o riligioni. Iddi hannu li stissi diritti versu lu matrimoniu, duranti lu matrimoniu e all’attu di lu sciugghimentu. Lu matrimoniu si po slijari sulu cu lu cunzenzu di li futuri coniugi. La famigghia è lu centru naturali e funnamintali di la sucietà e hava essiri prutetta di la società e di lu Statu.

 

art. 17: 

Ogni omu havi dirittu di aviri na pruprietà so pirsunali o in cumunanza cu àutri. Nuddu omu po privarlu abusivamenti di la so pruprietà.

 

art. 18:

Ogni omu havi dirittu a la libirtà di pinzeru, di cuscenza e di riligioni; stu dirittu cunteni puru la libirtà di canciari riligiuni e cridu, e la libirtà di manifistari, a sulu o in cumunanza, e sia tra li ctistiani ca nta lu so privatu, la propria riligioni o lu propriu cridu nni lu nsignamentu, nni li pratichi, nta lu cultu o nni la ussirvanza di li riti.

 

art. 19:

Ogni omu havi dirittu di opinioni e di sprissioni, puru lu dirittu a 'un essiri fastiddiatu pi la propria opinioni e chiddu di circari, riciviri e diffunniri nfurmazioni e idei attraversu ogni mezzu e senza nuddu riguardu a frunteri.

 

art. 20:

Ogni omu havi dirittu a la libirtà di riunioni e di assuciazioni pacifica. Nuddu po essiri custrettu a fari parti di un’associazioni.

 

art. 21:

Ogni omu havi dirittu di participari a lu guvernu di lu propriu paisi, sia direttamenti, sia attraversu rapprisintanti libiramenti sceltu. Ogni omu havi dirittu di trasiri nti na condizioni di uguaglianza a li pubblici mpieghi di lu propriu paisi.

La voluntà popolari è lu funnamentu di l’autorità di lu guvernu, tali vuluntà hava essiri manifistata attraversu periodici e veri elezioni, allèstuti a suffragiu univirsali e ugualmenti a votu sigretu, o sicunnu un prucidimentu chi offri a lu stissu modu la libira vutazioni.

 

art. 22:

Ogni omu, essennu membru di la società, havi dirittu a la sicurezza sociali, comu puru, a la rializzazioni, grazii a lu sforzu naziunali e la cullaburazioni ntirnaziunali e dintra a lu rapportu cu la organizzazioni e li risorsi di lu Statu, di li diritti economici, suciali e culturali ndispinsabili a la dignità e a lu libiru sviluppu di la so pirsunalità.

 

art. 23:

Ogni omu havi dirittu a lu travagghiu, a la libira scelta di lu mpeju, cu onesti e suddisfacenti cundizioni di travagghiu e a la prutizioni contru la disoccupazioni. Ogni omu, senza discriminazioni, havi dirittu a lu stissu cumpenzu pi uguali travagghiu. Ogni omu ca travagghia havi dirittu a una ricumpenza giusta e suddisfacenti ch’assicura a iddu stissu e a la so famigghia n’esistenza adatta a la dignità umana e aggiunta, sidd’è nicissariu, ad àutri mezzi di prutizioni sociali. Ognu omu havi dirittu a criari sindacati e di pigghiarini parti a difisa di li propri ntirissi.

 

art. 24:

Ogni omu haci dirittu a lu riposu e a lu svagu, cumprisi nt’iddu na ragiunevoli limitazioni di li uri di travagghiu e di ferie perìòdici ricumpinzati.

 

art. 25:

Ogni omu havi dirittu ad aviri un tenori di vita tali di garantiri lu binessiri propriu e chiddu di la so famigghia, cu riguardu particulari a la alimentazioni, a lu vistiariu, a l’abitazioni e a li curi medichi e a li sirvizi sociali nicissari, e havi dirittu a la sicurezza in casu di malatia, nvalidità, viduvanza, vicchiaia o in ogni àutru casu di perdita di li mezzi di sussistenza pi circustanzi ndipindenti di la so volontà. La matirnità e la carusanza hannu dirittu a spiciali curi e assistenza. Tutti li picciriddi, nati dintra a lu matrimoniu o fora d’iddu, hannu a gudiri di la stissa prutizioni sociali.

 

art. 26:

Ogni omu havi dirittu a la struzioni. La struzioni hàvi essiri gratuita almenu pi chiddu chi riguarda li classi elementari e funnamintali. La struzioni elementari hàvi essiri ubbligatoria. La struzioni tecnica e prufissiunali hàvi essiri misa a dispusizioni di tutti e la struzioni supiriuri hàvi essiri uguali e a la purtata di tutti supra a la basi di lu propriu meritu. La struzioni hàvi essiri ndirizzata a lu pirfettu sviluppu di la pirsunalità umana e a lu raffurzamentu di lu rispettu di li diritti di l’omu e di li libirtà funnamintali. Idda hàvi a purtari avanti la cumprinzioni, la tulliranza, l’amicizia tra tutti li Nazioni, li gruppi razziali e riligiosi, e hàvi favuriri l’opira di li Nazioni Uniti pi lu mantinimentu di la paci. I ginituri hannu dirittu di priorità nni la scelta di la struzioni di dari a li loru figghi.

 

art. 27:

Ogni omu havi dirittu di pigghiari parti libiramenti a la vita culturali di la cumunità , di gudiri di li arti, di gòdiri di li arti e di participari a lu prugressu scientificu e a li so’ binifici. Ogni omu havi dirittu a la prutizioni di li ntirissi murali e matiriali dirivanti di ogni pruduzioni scientifica, littiraria di cui iddu è auturi.

 

art. 28:

Ogni omu havi dirittu a un ordini sociali e ntirnaziunali nni lu cuali li diritti e la libirtà dichiarati nta sta Dichiarazioni pozzanu essiri rializzati.

 

art. 29:

Ogni omu havi dei duviri versu la comunità, nni la quali soltantu è possibili lu libiru e chinu sviluppu di la so pirsunalità. Nta lu esirciziu di li so’ diritti e di li so’ libirtà, ognunu hàvi essiri suttapostu a ddi limitazioni ca sunnu stabiliti di la liggi p’assicurari lu ricanuscimentu e lu rispettu di li diritti e di la libirtà di l’àutri e pi suddisfari li giusti esigenzi di la murali, di l’ordini pubblicu e di lu binessiri ginirali nta una società dimoscratica. Sti diritti e sti libirtà non ponnu nta nuddu casu essiri usati in contrastu cu li fini e li principi di li Nazioni Uniti.  

 

art. 30:

Nenti nta sta prisenti Dichiarazioni po èssiri nterpretatu nta lu sensu di mplicari un dirittu di qualsiasi Statu gruppu o pirsona di usari un’attività o di chiùmpiri un attu c’àvi pi scopu la distruzioni di li diritti e di li libertà nt’idda affirmati.

 

 

10 dicemmiru 1948

Pi cummintari ha trasiri Trasi

Login

Sundaggiu

Liggi Rigiunali Lingua siciliana. Chi ni pensi?

Talia risultati

Loading ... Loading ...

Tag

bibliografia pi lu studiu du sicilianu Select Section Briscula 'n-cincu Carta Europea delle lingue regionali e minoritarie sicilia Corso di lingua e letteratura sicilianaCORSO di LINGUA e LETTERATURA SICILIANA Coordinato da Salvatore Di Marco Il dialetto siciliano fra le lingue dei popoli. conferenze tematiche. 1 - LINGUA E DIALE cultura popolare siciliana Cunta un cuntu detti siciliani dialetto Diffirenzi principali ntra i parrati siciliani: Varii diffirenzi fonuloggichi ibridismo e tautologia ibrida nel siciliano IL PROGETTO ABRACADABRA PER LA DIFFUSIONE DELLE LINGUE NON DOMINANTI NELLA SCUOLA Il Siciliano: Dialetto o lingua?lingua La lingua siciliana attraversu li seculi leggi per la tutela del siciliano Libbra in sicilianu Lingua madre Lingua Siciliana lingua siciliana propria Lingua Siciliana Unificata (LSU) linguistica NAT SCAMMACCA nel siciliano di Marco Scalabrino nuovo gruzzoletto di voci arabo - sicule Nutizii odissea traduzione in siciliano old french medeme in sicilian Per lo studio del siciliano e...chi vò cchiù? POEMS proverbi siciliani proverbs PUISII Select Category Select Section sicilia Sicilian language: an overview siciliano Si vutassi pi mia...inchiesta supra a pulitica linguistica in Siciliapolituca Siziuni Culturali Studi siciliani: lu discursu pi na cattrida univirsitaria teatro siciliano Tiatru i tradizioni culturali Tu i u sicilianu Ultimi nutizii Un cumpenniu di ortugrafia siciliana Compendio di lingua siciliano Universal declaration of linguistic rights

Galleria fotografica

Accedi |